joi, 11 octombrie 2007

Ovidiu Mazilu: "Atat FIA cat si ANS recomanda un acord pe plan intern"

Odata cu revenirea in pozitia de Secretar General al Federatiei Romane de Automobilism Sportiv, domnul Ovidiu Mazilu a adus un suflu nou in cadrul staff-ului executiv al acesteia. Am incercat sa aflam de la acesta cateva detalii despre stadiul in care se afla negocierile dintre FRAS si ACR, despre planurile legate de mediatizarea campionatelor ce se afla sub tutela federatiei, de asemenea si despre viitoare planuri ale federatiei de a promova tinerii piloti din campionatele interne. ProRally.ro: Subiectul ce se afla in gandul tuturor de ceva vreme este cel al tratativelor dintre FRAS si ACR. In ce stadiu se afla acestea si care este abordarea pe care o propuneti in continuare? Ovidiu Mazilu: In primul rand doresc sa reamintesc tuturor ca anul trecut, tot acolo unde spuneam ca nu este exclus sa mai iau vreodata startul in CRR, am declarat ca mi-as dori sa pot contribui decisiv la reintregirea marii familii a automobilismului sportiv romanesc. Nu am putut atunci, de unul singur. Era prea devreme, prea multa lume era potrivnica unei intelegeri cu ACR. Poate vom reusi acum, impreuna, un acord care sa nu puna in pericol integritatea federatiei. Ca sa va raspund in ce stadiu sunt aceste discutii, trebuie sa fac un scurt review: am avut in vara acele prime discutii care din punctul meu de vedere, au fost promitatoare. Pentru prima oara de la "scindare" cele doua parti s-au asezat fata in fata si au discutat intr-un climat lipsit de tensiuni artificiale. Ajunsesem sa cadem cu totii de acord sa avem in fata la urmatoarea intalnire cateva propuneri concrete, viabile, de iesire din impas. Din nefericire, a urmat acea emisiune TV care ne-a dat tuturor batai de cap, pentru ca a repus pe tapet tratarea acestei probleme in plan emotional. Astfel, „negociatorii” FRAS si-au pierdut din credibilitate, atat in fata ACR, cat si in fata propriului Consiliu federal. Acesta din urma, evaluand situatia ca pe o nereusita per ansamblu a negocierilor, a decis reluarea interventiilor directe la FIA, fara sa ne audieze sau macar sa ne consulte telefonic. Pe parcurs, s-a incercat implicarea ANS la FIA, decizie neinspirata dupa parerea mea, dar nici de data asta nu ne-a intrebat nimeni. ACR la randul lui, nemultumit, a scris la ANS si... mai departe stiti ce s-a intamplat. Bref: atat FIA cat si ANS recomanda un acord pe plan intern. Acum, in conditiile in care Titi Aur, cel mai vehement critic din acea emisiune, si-a reconsiderat pozitia, sarind intr-o extrema care sa o contrabalanseze pe prima, nu vad niciun impediment, cel putin din punctul nostru de vedere, sa reluam discutia din vara. Drept care Presedintele FRAS a raspuns unei solicitari anterioare a Presedintelui ACR, comunicandu-i acordul de a continua negocierile de acolo de unde au fost intrerupte. Sper ca acest raspuns al nostru nu vine prea tarziu si imi intemeiez aceasta speranta pe increderea destul de mare pe care o am in ambii presedinti, a caror intelepciune nu poate fi pusa sub semnul indoielii. V-am raspuns care este stadiul negocierilor. Cat priveste propunerea mea, pot sa va spun ca seamana cu un triunghi isoscel. De cateva zile, tot privesc aceasta solutie din diverse unghiuri si n-am gasit (inca) defecte. Pare sa fie o varianta reciproc avantajoasa si care raspunde multor cerinte ale prezentului, dar si de viitor. Sunt de acord insa ca poate exista si alta varianta. Important este sa fie in avantajul ambelor parti. Necazul e ca daca si altii il vor urma pe Titi si vor parasi FRAS, noi vom ramane cu partea radicala, potrivnica oricarei intelegeri cu ACR. Oricat ar fi de avantajoasa, nu va trece la vot. In acest fel, un acord „institutional” va fi imposibil si ne intoarcem de unde am plecat. Iarasi scrisori la FIA, iarasi dispute intre cele doua tabere, samd. Asadar, in opinia mea, ACR va intelege repede, ca la fiecare „stanga-mprejur”, un eventual acord mai pierde un sustinator. ProRally.ro: Imaginea federatiei s-a aflat pe un trend descendent anul acesta din cauza unor decizii luate pripit privind relatia cu FIA si ACR, apoi din cauza deciziei luate de catre Titi Aur de a pleca din CRR si, nu in ultimul rand, din cauza lipsei unui ofiter de presa competent. Exista un plan pentru schimbarea acestei situatii? O.M.: As raspunde in ordine inversa. Nu am calificarea necesara sa judec competenta a fostului de-acum ofiter de presa. Eu stiu doar ca nu sunt foarte lamurit de ce trebuie federatia sa aiba un ofiter de presa a carui activitate sa fie centrata pe relatarile de la concurs. Este treaba organizatorului, care in prima si... ultima instanta este tot al federatiei. Nu spun ca nu ar fi binevenit un purtator de cuvant in materie de activitati federale. Cu asta as fi de acord, dar nu e o prioritate. In ceea ce priveste imaginea federatiei, as desparti problema in doua. Una este sa vorbim de imaginea federatiei per ansamblu, adica a campionatelor si alta sa ne referim la imaginea factorului decizional, in speta la perceptia asupra prestatiei conducerii. Daca discutam de "prima" imagine, adica aceea a sportului pe patru roti in general, pot sa va spun ca dupa abordarea frontala a problemei ACR-FRAS, am in plan ca al doilea obiectiv major, o analiza serioasa a tot ceea ce s-a intamplat in legatura cu mediatizarea anul acesta, urmand sa elaboram un plan adevarat pentru anul viitor. Voi solicita o monitorizare foarte riguroasa a aparitiilor pe televiziune, in presa, oriunde s-a vorbit sau scris de automobilism in 2007. Mi se pare absurd sa pornim sa facem un plan pe 2008, fara sa avem o apreciere bine documentata referitor la ce a fost anul acesta. Parerile sunt si acum impartite, asupra contractului cu TVR. Nu stim inca ce efecte a avut acea decizie intempestiva, care a agitat atat de mult spiritele la inceputul sezonului. Cat priveste imaginea "a doua", adica perceptia deciziilor si/sau a structurilor care au condus federatia anul acesta, nu as putea nici aici sa evaluez, in lipsa unei analize serioase care sa scoata la lumina ce s-a facut bine si ce s-a facut rau. Ce s-a facut bine, ca de obicei, nu prea intereseaza pe nimeni. Stiti cum se intampla, dupa razboi, sunt multi viteji. As putea eventual sa va spun cum am simtit, sau perceput eu, Ovidiu Mazilu, ca om foarte putin implicat in federatie, in ultima perioada. Mi se pare ca, intr-adevar, asteptarile au fost mult mai mari. Era important sa fie foarte repede, inca de la inceput, „periate” regulamentele, fiind relativ usor de anticipat ca inadvertentele te vor pune intr-o postura foarte delicata: sa aplici regulamentul adliteram si sa risti vicierea rezultatului sportiv, sau sa-i aplici prevederile cu discernamant asumandu-ti riscul sa fii acuzat ca faci concesii in mod subiectiv ? Pe diverse nivele decizionale, fiecare a adoptat una din cele doua conduite. Astfel ca una zicea CCS, alta spunea comisia de disciplina, la sfarsit comisia de apel rasturna situatia, comisia tehnica si-a schimbat la 180 de grade verdictul dupa sase luni, si tot asa. Pe fondul acestor decizii contradictorii, tarzii, lipsite de transparenta, altminteri democratice si poate bine documentate, si-a facut loc zvonul ca asta nu ar fi chiar intamplator. S-a ajuns sa se creada ca unica echipa din campionat ar avea un cuvant prea greu de spus, al lui… Tempestini ! Asa ca Titi Aur s-a suparat si a plecat. Si uite cum dintr-o problema relativ minora, ca lucrurile nu sunt asezate, nu avem regulamente perfecte si nu sunt insotite de proceduri de aplicare, am ajuns sa credem ca s-a creat "un pol de putere" si sa pierdem foarte tare in sondaje la capitolul "imagine". In final, eu cred ca federatia s-a redresat in ochii opiniei publice prin faptul ca a dovedit ca are puterea sa recunoasca unde a gresit. Este de fapt ceea ce si-au dorit sportivii dintotdeauna, sa fie condusi de un for care sa tina cont de cuvantul lor si sa evite confruntarea cu gandiri criptocrate si cu orgolii personale, rigide. ProRally.ro: In ciuda faptului ca in ultimii ani CVCR-ul se afla pe un trend ascendant din punct de vedere al numarului de piloti debutanti, al masinilor si al spectatorilor federatia pare neinteresata de acest campionat. De ce nu se incearca dezvoltarea acestuia avand in vedere potentialul mare pe care il are? O.M.: Sa incep cu un raspuns... politic si in acelasi timp politicos. Si VTM-ul a inregistrat o crestere notabila si mi se pare important sa subliniem reusita de la Ranca de anul acesta a ambelor etape, atat a celei de VTM cat si a celei din CVCR. Spre deosebire de anul trecut cand cei doi organizatori, imbolditi fiecare de sefii lor de la centru, isi incrucisau spadele in fel si chip, iata ca se poate sa fie toata lumea fericita. Tocmai cand se zicea ca nu s-a facut nimic bun, uite ca a fost perfect, mai ales pentru sportivii care au putut sa-si aleaga fara niciun fel de constrangere, cand si unde vor sa participe. Ok, sunt de acord ca nu se pune atat de mare accent pe coasta, desi rezultatele bune de pe lista de inscrieri, sunt rodul unei simple reglementari propuse anul trecut de actualul presedinte, propunere cu care recunosc ca la acea vreme n-am fost in totalitate de acord. E vorba de obligativitatea pt. debutanti de a participa primul an la coasta. Am gresit si n-am nici o problema sa recunosc acest lucru, pentru ca n-ai cum sa nu te bucuri cand vezi peste 60 de masini la start. De aici incolo, lucrurile sunt intrate pe linie dreapta, pentru ca si organizatorii vor fi mai interesati de coasta, si spectatorii, sponsorii, televiziunea. E ca un bulgare de zapada si n-am nici cea mai mica intentie sa-l stopam. Dimpotriva, cred ca trebuie pusa la treaba o comisie speciala care sa elaboreze un plan concret, o.... strategie. Scuze pentru utilizarea prea frecventa a acestor expresii care pot sa para lipsite de continut, dar eu cred ca o organizatie moderna trebuie sa aiba programe, proiecte... In ziua de azi nu poti obtine nici macar un credit de la banca pana nu prezinti un proiect, un plan de investitii, samd. ProRally.ro: La ultimele etape din cadrul CVCR-ului s-au inscris foarte multi piloti debutanti, posibili viitori piloti de raliuri, are federatia un program de promovare a acestora? O.M.: Din cate cunosc, in afara de Rally Sprint, nu. Dar stiu de exemplu ca federatia franceza a desfasurat forte uriase pentru o actiune care se cheama Rallye Jeunes FFSA, destinata tinerilor intre 18 si 25 de ani si care de la lansare, adica din 1994, a inregistrat peste 150.000 de tineri care si-au incercat sansele in raliuri regionale ! Anul acesta FFSA a inaugurat "Academia de Sport Auto" care pregateste intre 40-50 de elevi anual, atat pentru pilotaj cat si ca mecanici de competitie cu brevet de absolvire si tot ce trebuie... Unde suntem noi astazi la capitolul promovarii sportului cu motor in randul tinerilor ? Niciunde. Chiar nu se gandeste nimeni ca si pentru Romania, atragerea tinerilor in sportul cu motor prin actiuni de anvergura nationala, ar fi o solutie moderna si eficienta de reducere a accidentelor de strada ? Fata de pagubele masurate in pierderi de vieti omenesti, investitia ar fi neinsemnata. ProRally.ro: In cadrul CRR-ului s-a infiintat anul acesta Cupa Dacia Joe, de ce nu se incearca organizarea unei astfel de cupe si in CVCR? O.M.: Nu stiu, cred ca tine de strategia organizatorului. Poate, daca punem pe masa un proiect viabil insotit de monitorizarea a ceea ce s-a intamplat in 2007 si care-s perspectivele 2008, atragem si cupe monomarca. Tot atat de adevarat este ca am putea si sa asteptam sa ne pice ceva din cer. Cine stie ? Cum ne-o fi norocul.... ProRally.ro: Daca tot am amintit de CRR, in sezonul 2006 erau inscrise in campionat 5 echipe din care 3 mari ? Motorhome, BkP si UCM Resita, la inceputul actualului sezon numai 2 dintre ele au mai luat startul iar dupa 3 etape lupta din clasamentul echipelor s-a oprit in urma retragerii echipei BkP. Pentru sezonul urmator s-a cautat o solutie pentru aceasta situatie? Poate reducerea numarului de piloti dintr-o echipa? O.M.: Nu stiu sa se fi pus inca aceasta problema. Dar pot sa va spun ce cred eu despre aceasta tema fierbinte... doar la romani ! Nu sunt prea multe tari care sa puna accent pe echipe in sportul auto, care este in fapt un sport individual. Avem la indemana doar cazul echipelor constructorilor, care ar trebui cumva adaptat pe specificul nostru. Ok, avem deci aceasta traditie si pe deasupra pot sa inteleg ca e nevoie de investitori sau finantatori care ar putea fi tentati sa acceada in sportul auto pe aceasta cale, sustinand o intreaga echipa. Asta e si bine si rau, pentru ca nu au fost putine echipele care au intrat cu mare tam-tam in campionat, dar cand au vazut cam cat costa "deranjul" sustinerii mai multor masini de top, s-au retras fara explicatii credibile. Cert e ca formarea echipei din prea multe masini a dus la disparitia treptata a echipelor din clasament. Oricum nu a fost o idee grozava, deoarece pentru pilotii privati, sansele erau foarte mici sa compuna o echipa care sa poata emite pretentii. Prin urmare, am avut mai mereu un clasament... tricolor, adica din aceleasi doua-trei mari echipe care se tot urcau pe podium in combinatii de trei luate cate trei. Asta nu e in regula, pentru ca monotonia face mult rau in orice sport. Ca sa inviorezi putin acest clasament, trebuie sa dai o sansa si celor mai putin puternici financiar. Doua, maxim trei masini din care toate trei sau numai primele doua sosite puncteaza si astfel permiti accesul la locurile fruntase mai multora. Daca au sanse sa plece cu o cupa, poate vor fi mai multe echipe interesate si atunci poti relaxa si taxa de inscriere. Nu stiu daca gandesc bine, cert e ca ne vom consulta cu totii sa vedem ce-i de facut. Important este ca decizia sa fie luata din timp si de o asemenea maniera incat sa nu lase cuiva senzatia ca serveste intereselor vreunui iluzoriu "pol de putere". ProRally.ro: Lupta pentru titlul CRR este una foarte stransa anul acesta. Cine credeti ca va cuceri prima pozitie? O.M.: Chiar nu stiu. Bogdan este intruchiparea vie a solutiei "totul sau nimic". Giri piloteaza ca o felina, gata sa scoata ghearele cand nici nu te astepti. Din punctul de vedere al federatiei, amandoi merita locul 1, pentru ca au tinut lumea cu sufletul la gura pana in ultimul moment. Asta inseamna pentru noi toti si pentru Campionatul Romaniei, cel mai ravnit trofeu. ProRally.ro: Ati declarat la un moment dat ca doriti sa va intoarceti in CRR ca pilot pentru a vedea care este nivelul concurentilor ce iau startul in campionat. Cat este de aproape acest moment? O.M.: Nu stiu sa fi spus vreodata ca m-as intoarce sa vad care este nivelul. Pot sa-mi dau seama si de pe margine ca nivelul actual este mult peste cel de acum 10 ani, cand am luat singura si ultima data locul 1 (la N) intr-un raliu. Am spus ca as lua startul doar ca sa-mi dau seama cum se vede din masina de curse ceea ce am facut ca oficial. Prin urmare, momentul in care voi incalta din nou ghetele de curse este inca departe, pentru ca acum, de pe linia de start, se vede prea putin din ce am facut eu bun pentru sportivi. Sorin Antohi - ProRally Team

Niciun comentariu:

Linkuri, in ordine alfabetica: